Дейвид Игълман - "Мозъкът. Това си ти"

Мозъкът е орган, който всички така или иначе притежаваме. Съвсем отделен е въпросът кой до каква степен го използва, но сигурен съм, че всички ние се срещаме всекидневно с индивиди, за които правилната му употреба не е от първостепенна важност. За тези субекти най-вероятно пък нашите глави са изпразнени от съдържание. И изобщо започвам с този развлекателно-комедиен увод, понеже държа да отбележа, че всички ние разсъждаваме различно и гледаме на света през не еднакви обективи. Пък и нямах какво толкова да пиша по темата, а ми се искаше тук да се мъдри все някакъв текст, та реших да се правя на интересен. Нещо неясно?
Дейвид Игълман ми е познат от "Сума: 40 истории от отвъдното", за която книга изказах крайно негативно мнение. Това обаче не ме спря да посегна към "Мозъкът. Това си ти" и добре, че дадох втори шанс на автора. Щях да се лиша от възможността да се докосна до перфектно структуриран и пределно ясен за разбиране и осмисляне научен труд. Но благодарение на вродената ми прозорливост избегнах подобна незавидна съдба. Това ще го броим като ясно доказателство, че притежавам правилно функциониращо сиво вещество.
"Мозъкът. Това си ти" е произведение от жанр, към който почти не посягам, а имам намерение да поправя тази грешка. Това си е чиста проба наука, но какво да се прави - аз съм човек, обожаващ художествената литература и съм затрупан с толкова много заглавия, че буквало се чудя с кое по-напред да започна. Въпросът е, че книги като тази дават на читателя много. От полезна информация до безспорни факти, за които почти не си даваме сметка и всичко това е подкрепено от много експерименти, на базата на които са извлечени съответните обосновани изводи.
Представете си следната сутрешна рутина - изключвате будилника, ставате, отивате до тоалетна, измивате ръце, очи и зъби. Звучи лесно, нали? Едва ли някой се замисля, докато извършва тези дребни дейности. Даже аз смятам, че ги върша на автопилот. Но оказва се, че това съвсем не е така. Случващото се през това време в главите ни е зашеметяващо. Говорим за много бурни процеси. А сега си представете какво вършат мозъците ни, когато ни се налага да правим нещо наистина трудно или пък да взимаме изключително важни решения. Прочетете книгата, наистина ще ви разшири кръгозора.
Лична оценка: 8/10

Коментари