Дейвид Игълман - "Сума: 40 истории от отвъдното"

Почти три години, откакто списвам този блог и близо двеста прочетени и отразени под някаква форма през това време книги. Това освен с цел реклама, го казвам и за да стане ясно, че тук ще реагирам на всяко четиво, както сметна за удачно, без да се съобразявам ни най-малко ни с реноме на автор, ни с хорско мнение, ни с това дали се излагам.
За пръв път ми се случва да осъзнавам напълно, че не знам какво и защо прочетох. Със сигурност е имало четива, за които не съм осъзнал, че са останали неразбрани. Но в случая със "Сума" съм наясно със себе си - не вдянах нищо.
Сега, ден след прочит, ако някой ме накара да му опиша или разкажа в най-общ смисъл кмигата, ще се затрудня сериозно. Имаме 40 истории от отвъдното. В смисъл, че сме загинали и вече водим задгробен живот. Разиграват се 40 сценария, според които, когато се гътнем, се случват различни неща. Толкова. В конкретика не мога да навляза.
Текстът ми вървеше сложно и безсмислено. Сякаш антивирусна програма в мозъка ми отчиташе творбата на Дейвид Игълман за вирус и не допускаше тя да достигне до съзнанието ми. Четох без да вниквам в съдържанието и без да помня две изречения назад. Добре, че цялото произведение е около 120 страници, та го разкарах бързо от главата си.
Изобщо не ми хареса и мнението ми е изцяло негативно. Трикът с описването на (донякъде) ясни и подразбиращи се морални казуси, но по усукан начин с доза оригиналничене, за мен в случая не сработва. Разказите, или може би историите, са къси, невъздействащи и изветряват много бързо. Сух текст, претендиращ да е високо интелектуален, но написан без никакъв размах на въображението. По тема, в която то може да изиграе ключова роля.
Като цяло не препоръчвам книгата на никого. Но ако сте от хората, които само като чуят за трансценденталност или екзистенциалност и вече са готови да си пълнят главата с всякакви дивотии, то може и да намерите нещо за вас из историите от отвъдното, което да ви отвори очите за живота в настоящата реалност. Позволете обаче не само силно да се съмнявам, а въобще да не го вярвам.
Знам, че едно от най-хвалените произведения на автора е "Мозъкът. Това си ти" и съм си го приготвил за след известно време. Там се надявам да има наука, вместо пародийни интерпретации.
Лична оценка: 1/10

Коментари