Ромен Гари - "Голям гальовник"

Бях обещал по-нестандартно мнение за великолепния роман на Ромен Гари "Голям гальовник". И ето, че дадената дума е спазена - този път изразих мислите си в рими. Дано ви допадне този малък мой експеримент.

Трябва да призная, словото ме омая,
но какво да мисля, наистина не зная.
„Голям гальовник” в мен ще остави спомен,
със своята чаровна странност и усет прологомен.
Дали ще чета отново Ромен Гари?
Такава дилема пред мен изобщо не стои!
Тук авторът успешно избягва клишетата
и заедно със буквализма ги праща нейде из кьошетата.

Тук ще откриете избрани цитати от романа.

Във романа ще се запознаете с Кузен.
Човек (не)обикновен, като вас и като мен.
Той ще ви разкрие със въздишка и със стон,
че у тях си преспокойно, отглежда си питон.
И това, скъпи мои, хич не е произвол -
условията са чудесни в едностайния му с хол.
Кузен е във статистиката, с числата има сходство.
И може да се каже - страда от свръхпроизводство.
Атаките панически са толкова усърдни.
Затова пък к****те винаги са милосърдни.
Неговата странност усвоява се на малки глътки,
той просто е самотен - трябват му прегръдки.
С госпожица Драйфус ще сключват брак.
Тя обаче не знае... не питайте как.
Състоянието на нещата не носи топлина.
Голямата тълпа не е щит против самота.
Близостта усеща се във асансьора...
Нищо, че по някой път е населен с чужди хора.
И по принцип Кузен е със себе си в синхрон,
скрил същността си, мирно гледа си питон.
Повече няма да разкрия - недейте да ме молите.
Само ще подметна - ще бъдат разменени ролите.
И напрежението расте с напредъка на страниците,
а като проблем изпъква този с абортаниците.
Лудост се завихря, нажежена до бяло.
Не вярвайте на образа - гледате във огледало.
Инак е тъжно и смешно - смях през болежка.
Системата има нужда от подобна грешка човешка!
Лична оценка: 8.4/10

Коментари