Цитати: "Голям гальовник" от Ромен Гари

Скоро идва мнението ми за превъзходния роман „Голям гальовник” на Ромен Гари. То ще бъде представено по нов и необичаен за този блог досега начин. Мисля, че се получи интересно. А тук има отделени десет цитата, които са в състояние да ви накарат веднага да подхванете романа. Насладете им се!

„Веднъж чух как моят завеждащ отдел казва на един колега: „Този човек е празен отвътре”. Две седмици не бях на себе си. Дори да не е говорил за мен, фактът, че се почувствах засегнат от забележката, показва, че тя за мен се е отнасяла: не бива никога да се говори лошо за отсъстващите. Човек не е в състояние да присъства истински и изцяло, той страда и това заслужава уважение. Казвам го между другото, защото има всякакви думички, „изгубени стъпки” например, които ме навеждат на размисъл.”

„Животът е сериозно нещо поради своята незначителност.”

„И колкото и да е странно, температурата ми е някъде 36°6, докато аз се чувствам някъде към 5° под нулата. Мисля, че тази липса на топлина някой ден ще бъде разрешена чрез откриването на нови енергийни източници, независими от арабите, и понеже науката ще държи в ръцете си отговорите на всички въпроси, достатъчно ще е човек да се включи в мрежата, за да се почувства обичан.”

„Тъкмо оставих писалката и на вратата се звънна. Изтичах набързо да се среша и да затегна жълтата си папийонка на сини точки, както правя винаги щом някой сбърка вратата.”

"МИСЛЯ, ЧЕ ОНОВА ОТЧЕ има право, аз страдам от американско свръхпроизводство. Засегнат съм от излишък. Мисля, че това е всеобщо, светът страда от изобилие на любов и понеже тя не успява да се оттече, той е обладан от сприхавост и спортна злоба. На склад са струпани чудовищни количества прочувствени блага, които се разпиляват и развалят във вътрешното убежище, плод на хиляфагодишни спестявания, на тезаврация и прочувствено пестене, без други отводни тръби освен пикочно-половите канали. Тогава имаме стагфлация и долар.”

„Сред чувствата се наблюдава страхотна смъртност.”

„Не знам дали хората достатъчно ясно осъзнават огромното значение, което едно събитие може да придобие, когато има опасност да не се състои.”

„Господин Шанжоа дю Жестар е голям, дебел, плешив и търговец; титуляр на лице с тройна брадичка, което трябва да вземе да даде нещо на католическите милосърдни организации. До този момент винаги бяхме поддържали добри отношения, понеже живущите един върху друг трябва да умеят да се избягват. Но сега той беше в плен на самия себе си, с цялата си ярост.
- Мръсник! Маниак!
Той спря за миг от недостиг на мисли, понеже, както показва едно скорошно проучване, от миналия век досега речникът на французите е спаднал с петдесет на сто. Поисках да му се притека на помощ. Подсказах му:
- Пешеходец! Лайноходец! Плювало!”

„- Онзи ден един хукнал по улиците и започнал да стреля с пушка ей така, причинно, безпричинно, исках да кажа. А вие с тоя питон... Хората се чувстват засегнати на всекидневие.”

„Облякохме се. Всичко сто и петдесет франка, чиста работа.
- Все пак това парите са страхотно нещо - в добро настроение рекох аз. - Много улесняват нещата. Срещаме се, събираме се, намираме когото ни трябва.
- Парите са нещо истинско и честно. Никога не лъжат. Те са черно на бяло. Много са природни. Затова имат толкова противници.”

Коментари