Никола Тесла: Автобиография

Супер интересно ми бе да прочета „Никола Тесла: Автобиография”, защото става дума за личност колоритна, интелигентна и повече от необикновена. Разбира се не съм аз човекът, който да се изказва по темата за токовете, понеже, видите ли, нищичко не разбирам от тях. Знам само, че с тока шега не бива и това ми е предостатъчно. А постиженията на Тесла са предимно в тази насока и за тях можете да прочетете буквално навсякъде, като общото мнение, към което се присъединявам, е че този човек е бил гений, а идеите му са били сложни за изпълнение, защото доста често са били твърде напредничави за времето си.

„За да добиете представа за пословичната германска акуратност и „производителност”, ще вметна една особено забавна случка. Лампа с нажежаема спирала от 16-ти век трябваше да се постави в коридор. След като избрах най-подходящото място, наредих на техника да свърже жиците. Той се потруди известно време, след което заключи, че е нужна консултация с инженера. Последният направи редица възражения, но накрая се съгласи, че лампата трябва да се монтира на два инча от точката, която бях избрал. Операцията продължи. После обаче инженерът се притесни и ми каза, че инспектор Авърдек трябва да бъде уведомен. Тази важна особа дойде, проучи, започна да дебатира и реши, че лампата ще се премести два инча обратно, връщайки я отново на старото, определено от мен място. Не мина много време преди Авърдек също да се уплаши и да предложи намесата на обер-инспектор Йеронимус. Посъветва ме да изчакам неговото решение. Изминаха няколко дни преди обер-инспекторът да намери свободно време измежду останалите си неотложни задължения. Най-после пристигна, след което настана двучасов спор и бе отсъдено лампата да се премести още два инча по-нататък. Надеждите ми, че сме пред окончателната развръзка се изпариха, когато Йеронимус се върна и каза: „Съветник Функе е толкова придричив, че не се осмелявам да дам нареждане за монтирането на тази лампа без неговото изрично одобрение.” Съответно бяха извършени приготовления за визитата на това височайше лице. Започнахме да чистим и лъскаме рано сутринта. Всички се издокараха, аз си сложих ръкавиците и щом Функе пристигна със своята свита, бе посрещнат по всички правила на етикета. След обсъждане на четири очи в продължение на два часа, той внезапно възкликна: „Трябва да вървя.” И сочейки към точка в тавана ми нареди да закача лампата там. Това бе абсолютно същото място, което първоначално бях избрал.”

В книгата ще откриете откровения за личността Тесла и то от първо лице. Многоуважаемият инженер говори за детството си, за семейството, за приятелите, както и за изобретенията си и пожънатите успехи с тях. Лошото е, че доста от нещата са само щрихирани, защото четивото е доста кратко и място за навлизане в кой знае какви подробности няма. Но лично аз съм доволен, че се запознах освен с работните навици на физика, така и с някои негови доста опасни и животозастрашаващи преживелици.
И спокойно мога да кажа, че се възхищавам пред личността на големия учен. Отдадеността му към проектите, с които се е захващал е силно респектираща. А контролът му над събитията, както и над собственото му тяло, направо граничи със свръхестественото. Което е доста иронично, защото Тесла е човек на науката и рационалното, логично мислене и никога не е вярвал в паранормални измишльотини. Дори за събития, които на всеки от нас биха изглеждали далеч от нормални, той е търсел отговор, който да може да бъде научно и логически обоснован.

„Нека да формулирам с думи първите ми впечатления от тази страна. В арабските приказки съм чел как джинове пренасят хора в земя на мечтите, където ги очакват невероятни приключения. В моя случай бе точно обратното. Джинът ме беше пренесъл от свят на мечтите в свят на сивата реалност. Останалото зад гърба ми бе красиво, артистично и пленително във всяко едно отношение. Пред мен се откриваше груба, машинизирана, непривлекателна гледка. Широкоплещест полицай въртеше палката си, която ми се виждаше голяма колкото цепеница. Приближих го с любезната молба да ме упъти. „Шест сгради по-надолу, после вляво” - отвърна той с убийствен пламък в очите. „Това ли е Америка?” - запитах се болезнено изненадан. „Та тя изостава цял век след европейската цивилизация.” Когато кръстосах страната надлъж и шир през 1899, пет години след пристигането ми, се убедих, че всъщност изпреварва Европа с повече от век и нищо до ден днешен не е успяло да промени мнението ми.”

Ще завърша с това, че ми се искаше книгата да е по-голяма и до някаква степен малко по-пикантна. Не говоря за конспирации или други подобни тъпотии, а за малко повече навлизане в личния живот на учения, примерно. Но ви препоръчвам да я прочетете, най-малкото, защото няма да си изгубите времето, запознавайки се с една велика личност. За мен, ако позволите да се изкажа по този начин, Тесла може да бъде оприличен като персонаж на Лъвкрафт. Поне това си мислех, докато четях. Концентриран, задълбочен и работещ до крайна изнемога. Но човек, който въпреки някои свои чудати странности, притежава разум, бродещ винаги някъде далеч във времето и пространството, търсещ решение на генерални проблеми.
Лична оценка: 7/10

Коментари