The Mechanic (2011)

Екшън с участието на Джейсън Стейтъм - принципно повече няма какво да се каже, то това си е отделен жанр. И все пак ето още някоя и друга дума по посока на филма - едноименен римейк на филм от 1972 с Чарлз Бронсън, който аз не съм гледал, а и нямам такова намерение. Както виждате в този случай сравнението между двата лично за мен би било невъзможно. Но дори да ви се стори, че хвърлям бомба, ще кажа, че "Механикът" е до голяма степен приемлив.
Артър Бишъп (Стейтъм) е Механик - наемен убиец, който си върши работата повече от перфектно. Така се случва, че следващата му задача е да килне своя ментор, като насреща му излагат "железни" аргументи, аджеба защо трябва да го стори. Пфффф глупости, вързва се на празните приказки на изпечен мафиот, като ги взима за чиста монета. Абе тъпа работа, ама криза е... А нашият Механик бива заплашен с отстраняване от длъжност, пък мисля не е нужно да обяснявам колко трудно е да си намериш работа в тея времена, така че той приема задачата и учителят е убит от ученика. След това идва съкрушеният син на покойния дъртак и моли Механика да го обучи в занаята. Мога буквално да преразкажа целия филм и гарантирам, че все ще ви е някак несвързано объркан, но дори и да го изгледате това чувство няма да ви напусне, защото откъм сюжет заглавието куца.
Но нека кажа някои положителни неща все пак. Почти няма филм с участието на Стейтъм, който да не ми харесва. Особено ме кефят "Две Димящи Дула", "Гепи", "Транспортьорът", "Транспортьорът 2", "Смъртоносна надпревара", "Банковият Обир" както и "Огън в Кръвта", а да и трите ленти за "Непобедимите". Ясно е, че съм изпаткал отвсякъде.
Особено тъпи ми бяха "Транспортьорът 3" и "Огън в Кръвта 2", а за "В името на Краля" на великия мъдрец Уве Бол каквато и критика да изсипя, все ще е пределно недостатъчна. Има няколко филмчета със Стейтъм, които не съм гледал, като в момента се сещам за "Лондон" и "Мобилна Връзка", но като цяло съм положително настроен към тоя тип.
Ясно е, че човекът си играе все едно и също. Екшъни, в които смисълът отстъпва яко за сметка на няколко добри тупаника и каскади. Но поне го прави добре, а и изглежда яко в такива роли и аз нямам нищо против да продължава в този дух. А и според мен човек има нужда и от такива филми, които не ти дават повод за размисъл (демек не се пънеш да ги схванеш), а просто си вървят предсказуемо, НО успяват перфектно да развлекат средностатистическия зрител. Поне при мен това бе ефектът. Защото в края на поредния труден ден, изпъстрен с премеждия и чупене на нерви, след като изгледах Механикът, аз бях друг човек. Някак по-свеж (и още по-глупав) и съм готов да потвърдя - филмът е готин.
Та за Бога! Това е екшън, който перфектно покрива очакванията за добри престрелки и тук таме ръкопашен бой плюс доста добре изглеждаща кръвчица. Сюжетът съкс, това е пределно ясно. Това е и огромният минус на лентата, чутовната пропаст, която зее грозно и редица критици, обичащи естетиката и симетрията, не понесоха вида на тази кофти гледка. Според мен обаче този проблем не е болка за умиране и не бива да ви попречи да се накефите на продукцията. Екшънът е добър, а лентата нито се взима на сериозно, нито се пъне да е оригинална, тя е това, което е. Чарът на продукцията е в това, че тя представлява предвидим, безмозъчен екшън, но поне го знае и ни предоставя зрелище без излишни маймунджулъци под формата на вонящи туистчета или издишаща отвсякъде драма. Просто екшън.
Във филма редом до Стейтъм участват все добри актьори. Човекът обучил главния герой и издигнал го до ниво Механик е изигран от Доналд Съдърланд. После пък Артър обучава синът на учителя си, а в ролята гледаме Бен Фостър, който също е талантлив актьор. Последно го гледах във "Вестоносецът", много добър филм. Имаме в наличност готина мадама - Mini Anden, която убийте ме на място не знам с какво допринесе за филма. Предполагам само и само някой да не каже, че гледаме коч парти, е турена без грам вложена мисъл в образа и, ама безуспешно, защото "Механикът" си остава споменатото вече парти. А злодеят тук е изигран от Toни Голдуин, който последно гледах в "Conviction", но пък най-ме кефи в "Последната Къща Отляво". Добре се справя пичът, но както той, така и нито един от споменатите актьори не може да бъде отличен като блестящ. Всички са на едно прилично ниво и със самото си присъствие успяват да направят "Механикът" една идея по-гледаем.
Не мога да пропусна и момента с лафовете заложени в сценария, които Стейтъм трябва да изрича като селски катил. Изтъркани, клиширани и глуповати, но без тях някак нямаше да е същото, райт? На едно място даже беше малко стил Рамбо, ама лошо няма. И така - Стейтъм мачка, стреля, бие лошо, но винаги справедливостта възтържествува.
Лична оценка: 6/10

Коментари