End of Watch (2012)

"End of Watch" е модерна полицейска криминална драма, която проследява отблизо работното ежедневие на двете ченгета Браян Тейлър и Майк Завала и малко по-отдалеч техните лични животи. Като под модерна не разбирайте, че е нещо ново или невиждано, просто следва модата да е заснета с мандахерцащи се камери, които да създават атмосфера за максимум реализъм. Или с други думи - чудото наречено found footage.
Надали има вече някой, който да не знае какво представлява тая смрад. Писна ми да гледам как все един от героите в тези ленти държи камера и снима приятелите, колегите или целите си скучни денонощия, като същевременно мятка камерата наляво-надясно, причинявайки на гледащите записа световъртеж. И може би сте забелязали как задължително в тези филми друг от героите периодично му повтаря, с истерични нотки в тона, да спре ш******а камера. Но лицето с камерата никога не спира, очевидно.
В този конкретен случай полицай Тейлър си носи камери навсякъде и снима случващото се по време на смените си, както и извън тях, демек в почивките. И въпреки кофти начина на заснемане истината е, че "Края на Смяната" е добър филм. И то доста.
Тъпото е, че визията е важна. Вземете за пример готварството. Разбира се, винаги най-важно е колко е вкусна дадената гозба, но истинският майстор готвач, ще я поднесе и добре изглеждаща. В този ред на мисли "End of Watch" изглежда като пльосната в чинията каша. На вкус обаче е добре и повтарям - хареса ми. Напълно съм убеден обаче, че ако беше поднесен нормално заснет, щеше да ми хареса повече.
Тейлър и Завала са добри приятели и дългогодишни партньори в службата. Истински ченгета. Истински мъже. Настанени удобно в патрулния автомобил те зорко охраняват периметъра и следят за спазването на закона.
Работят в опасни квартали. Подложени са на всекидневен риск. Случаите, с които се заемат са всякакви: от това да заставят местните гангстери да намалят силната музика, до прояви на абсолютен героизъм, влизайки в обгърната от пламъци къща.
Oбщо взето вършат всичко, което им се нареди по радиостанцията. Проблемите им започват в мига, в който дават заявка за свръх инициативност. Започват да търсят сами за нередности и когато радиостанцията мълчи, те действат. Действията им обаче вбесяват опасни хора, с които по-добре би било да нямат взимане-даване.
Междувременно работния им ден ни е представен детайлно. Взаимоотношения с колеги и началници в участъка, гонки и престрелки по улиците, диалозите им за нещата от живота, докато патрулират.
Личният им живот остава малко по - на заден план. Запознаваме се с техните половинки. Виждаме ги как купонясват, как се напиват и танцуват. По всичко изглежда, че това са нормални хора с нормални тревоги, които ходят на работа, за да си изкарват за насъщния.
Режисьор на лентата е Дейвид Ейър, който може да се похвали с отличния "Harsh Times" в автобиографията си. Избирам си да вярвам, че благодарение на него получаваме тази порция качество.
В двете главни роли виждаме перфектните Майкъл Пеня и Джейк Джиленхол, които напълно се сливат с екранните си образи и спомагат нещата да изглеждат максимум достоверно. И ако нямам особен поглед върху кариерата на Пеня, то за Джиленхол имам крайно положително мнение, като смятам, че е един от най-добрите актьори в момента. Желая му да продължава със силните изяви. За останалите в каста, нямам какво толкова да кажа, освен че всички изглеждат на място.
В крайна сметка "Края на Смяната" е елементарен филм. В него няма сложни сюжетни нишки за проследяване, няма обрати. Просто две съвестни ченгета, които бачкат на смени в полицията, а през почивките си живеят спокоен живот.
С най-голяма сила обаче ни се стоварва финала. Точно той осмисля продукцията изцяло и я превръща в нещо повече от самоцелно упражнение по клатушкане на камери. И въпреки, че не искам да спойлвам, направо не издържам и ще кажа, че края на лентата е рядко гъвкав, защото хем успешно достига до върхова драматична точка, хем с последните си кадри успя да ме накара да се чувствам добре. Накара ме да се усмихна. Фамозно!
Лична оценка: 8/10

Коментари