It (2017)

Не мога да разбера хората, които се страхуват от клоуни. Мен никога не са ме побивали тръпки от силно нагримираните смешковци.
Това обаче не ми попречи да "напълня памперса" при прочита на "То" - роман, който определям с огромна лекота като велик. Хиляда и кусур страници, които са абсолютна наслада за феновете на силната литература, защото дори и да не мога да го обясня достатъчно интелигентно, то всички ние знаем, че става дума за нещо много повече от обикновен хорър.
Филмът не успява на 100% да покаже и разкаже всичко от първоизточника, но това и без друго е почти непосилна задача. Във вида, в който ни е представена, творбата на режисьора Анди Мушети е достатъчно добра, че да заслужи вниманието както на феновете на романа, така и на тези, които не знаят за какво става въпрос. Другото са празни приказки и чесане на езици.
Две важни за мен неща - "То" е стегнат и отдава почит на произведението на Краля на ужаса. Да, има сцени, които липсват, други са променени, но някои от тези, които са изкарани директно от страниците са заковани безкомпромисно. Визията е изключително добра, за хорър филм си е направо ТОП. Така трябва да изглеждат всички заглавия от този доста често подценяван жанр.
Историята е добре напасната за нуждите на киното. Представени са ни основните действащи лица - Бил Пелтека, пухкавият симпатяга Бен Ханском, красивата Бевърли Марш, Ричи Мръсната уста Тозиър, Стан Юрис, Майк Хенлън и Еди Каспбрак. Това са членовете от клуба на неудачниците и всяко дете влязло в ролята, на който и да е от персонажите се справя блестящо. Сцените, в които всички са заедно са невероятни. Химията между малките актьори изумява.
Бандата на Хенри Бауърс ги преследва постоянно, за да им нанася побой и унижения от различно естество. Оказва се обаче, че побойниците изобщо не са единствената опасност в Дери. В канализацията се спотайва нещо злокобно. Нещо, приемащо различни форми. Нещо, което няма име. Излиза, че нашите малчугани вече са срещали злото очи в очи в даден момент. Наричат го То и се заричат заедно да се изправят срещу му. Бил Денброу има силна мотивация, защото знае, че То е причината за смъртта на малкото му братче Джорджи.
Истинският фурор обаче е предизвикан от Бил Скарсгард, чието изпълнение е сцепващо отвсякъде. Честна дума ви думам, пичът си избухва жестоко - неговият танцуващ клоун Пениуайз отнася глави. Убеден съм - това изпълнение ще се помни дълго.
Не мога да кажа, че филмът истински ме уплаши, въпреки че на места потръпнах. Отдавна съм спрял да се страхувам от филми, така че това за мен не е никакъв кусур. Страхотния начин на заснемане, наситената с емоции атмосфера и сърцатата игра на актьорите ми бяха достатъчни.
Това е първият страхотен ужас, който гледам на кино. Досега в милата ни родина пристигат някакви полуфабрикати, представяни ни за страшни, а всъщност са скапани трилъри без кръв и нулева доза напрежение. От заклинания, Анабели и коварни капани сериозно ми втръсна вече. Тук говорим за фил от много по-високо естество. Така че ако ви се гледа качествена хорър интерпретация на велика книга, без никакви притеснения заделете някой лев за кино.
Лична оценка: 8.2/10

Коментари